Hardlooptips – Blessures

“Blessures horen bij hardlopen” Onzin! Het is inderdaad zo dat veel hardlopers ooit te maken krijgen met een hardloopblessure, en vandaar waarschijnlijk het fabeltje dat blessures nou eenmaal “het risico van het vak” zijn. Als hardloper kan je hardloopblessures voorkomen of leren om er op tijd bij te zijn voordat je wekenlang op de bank moet liggen zonder te kunnen rennen. Op deze pagina staan alle tips om hardloopblessures te voorkomen of op tijd te genezen.

Ik schrijf hier bewust over zowel hardloopblessures voorkomen als op tijd genezen. Een hardloopblessure voorkomen is namelijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het begint vaak met een kleine, zeurende pijn die makkelijk weg te denken is. Daarnaast gaat die zeurende pijn vaak weg als je eenmaal aan het rennen bent (spieren zijn warm), maar waarschijnlijk zal je na afloop van je training van een koude kermis thuis komen: de pijn komt terug en soms zelfs een tikje erger. Als je dit ervaart heb je al een beginnende hardloopblessure en is het tijd om onderstaande tips toe te gaan passen! Echter is het verstandig om het niet zo ver te laten komen, en ook tips te gebruiken om hardloopblessures (hoe klein ook) te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruiken van een foamroller en/of bepaalde strecht oefeningen. Hoe dan ook: ik ga je helpen met hardlooptips die te maken hebben met hardloopblessures.