Hardloopblessures voorkomen

Hardloopblessures voorkomen

Als hardloper hebben we allemaal een grote vijand die op de loer ligt, klaar om ons aan te vallen… De hardloopblessure! Hardloopblessures voorkomen wilt elke hardloper en je kan wel honderden tips vinden online en in boeken/tijdschriften. Als je onderstaande 10 tips goed onthoudt dan heb je de belangrijkste dingen al begrepen om hardloopblessures te voorkomen. Daarna kan je altijd weer verder duiken in de details 😉

Tip 1. Vermijd alles waar ‘te’ voor staat. Je moeder zegt het waarschijnlijk altijd en ze heeft gelijk! Als je te hard traint, te snel harder gaat rennen, te snel meer kilometers per week maakt of te weinig rust pakt kan een hardloopblessure zo het gevolg zijn. Belangrijk om te onthouden: een training is een training, alleen bij wedstrijden geef je alles wat je hebt. En voor meer kilometers maken geldt de 10 procent regel: maximaal 10 procent per week erbij aan kilometers.

Tip 2. Luister naar je lichaam. Iedereen heeft een grens. Die mag je pushen, maar je moet er niet overheen gaan. Gebruik ook een foamroller zodra je merkt dat wat spieren stijf zijn, zodat je het aanpakt voordat het een hardloopblessure kan worden.

Tip 3. Houd je aan de 20 minuten regel bij twijfel over een blessure. Ga heel rustig 20 minuten rennen. Voel je na 20 minuten niks meer? Dan kan je je training rustig afmaken. Voel je nog wel iets, als is het maar licht aanwezig, dan kan je beter een rustdag nemen.

Tip 4. Spierpijn is spierpijn. Spierpijn na een zware training is te verwachten, maar spierpijn is anders dan een stekende pijn (pak rust!) en spierpijn die langer dan twee dagen aanhoudt is ook een teken dat je het beter even wat rustiger aan kan doen.

Tip 5. Zorg voor afwisseling. Je vraagt als hardloper veel van je lichaam en daarom is het belangrijk om je hardloopspieren af en toe wat rust te geven. Fietsen of zwemmen is perfect voor je conditie bijvoorbeeld. Of duik de sportschool in voor wat kracht/core oefeningen.

Hardloopblessures voorkomen

Tip 6. Denk na over je schoenen. Vraag om advies bij een hardloopspeciaalzaak, zoals Runnersworld, zodat je schoenen draagt die perfect zijn voor jou. Ook het dragen van veel hakken is niet goed, daar worden je achillespezen en kuitspieren te kort van.

Tip 7. Loop met je handen vrij. Draag geen bidon of een telefoon in je hand. Dit zorgt ervoor dat je licht uit balans loopt, wat je lichaam ongemerkt gaat corrigeren. Schaf een drinkgordel en/of hardloopband aan om spullen mee te nemen tijdens je run.

Tip 8. Zorg voor een goede loophouding. Dat betekent: een recht bovenlichaam, schouders laag, geen holle rug en blik vooruit.

Tip 9. Zorg dat je minstens 7 a 8 uur per nacht slaapt. Slapen is namelijk rusten, dus herstel voor je belastte spieren.

Tip 10. Laat je af en toe masseren of kraken. Het is stress verlagend en het zorgt ervoor dat je spieren die stijf zijn zonder dat jij er bewust last van hebt worden aangepakt.

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar getoond

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>