Beginnen met hardlopen

Beginnen met hardlopen klinkt heel simpel: ga de deur uit en ren! Maar ik snap heel goed dat er toch nog wat vragen bij komen kijken, zoals hoe hard je dan moete rennen, hoe vaak, wat je van tevoren het beste kan eten, etc. Daarom deze blog om jullie te voorzien van tips voor het beginnen met hardlopen. Zo ga jij net wat beter voorbereid de deur uit en wordt het hardlopen zo ook een stuk leuker doordat je het beter kan volhouden.

Tip 1: om te beginnen met hardlopen kan je het beste starten met interval trainingen. Dat zijn trainingen waarin je snel en langzaam rennen met elkaar afwisselt. Voor iemand die begint met hardlopen raad ik aan om stukjes (langzaam) rennen af te wisselen met wandel pauzes. Start met 5 minuten rennen, 3 minuten wandelen. Elke training probeer je wat langer te rennen en, als het gaat, wat korter pauze te nemen. Voor je het weet ren je zo 15 minuten achter elkaar!

Tip 2: probeer om twee tot drie keer per week te gaan trainen. Je hebt echt rustdagen nodig om te herstellen en daarnaast staat dan niet meteen je hele week in het teken van hardlopen.

Tip 3: ren niet te snel in het begin. Je mag best een beetje hijgen tijdens het rennen, maar na afloop van je wandel pauze moet je ademhaling echt weer normaal zijn. Als je meer rust nodig zou hebben betekend dit dat je te snel rent. Doe het dan dus wat rustiger aan. Gun jezelf de tijd om eerst de afstand/tijdsduur op te bouwen, en ga je daarna pas druk maken over hoe snel je wilt rennen.

Tip 4: luister goed naar je lichaam om blessures te voorkomen. Je zal in het begin spierpijn gaan hebben, maar als je echt pijn voelt plan dan een (extra) rustdag in.

Tip 5: je hoeft niet meteen hardloopkleding aan te schaffen, dat is zorgen voor later. Ik adviseer je wel om een goed paar hardloopschoenen te kopen. Je gaat je benen veel belasten en met de juiste schoenen zorg je er voor dat je je benen niet onnodig extra belast. Hardloopschoenen bieden meer demping dan andere sportschoenen en in speciaalzaken zoals Runnersworld wordt gekeken welke type schoen bij jou past. Dus naast rustdagen zullen ook de juiste hardloopschoenen ervoor zorgen dat je blessures de baas blijft.

Beginnen met hardlopen - beloning

Tip 6: het beginnen met hardlopen is lastig en daar mag je jezelf best voor belonen! Zoals iets lekkers aan het einde van de week, of een klein cadeautje als je de eerste maand hebt volgehouden. De kleine dingen waar jij blij van wordt en naar uit kan kijken. Al is het maar een warm bad met je favoriete serie aan.

Tip 7: schrijf op wat je elke training doet en hoe het voelde. Lees dit na een paar weken terug en je zal zien dat je al veel meer progressie hebt geboekt dan je zelf dacht!

Tip 8: zorg voor een relaxte houding tijdens het hardlopen. Je hoeft echt geen perfecte loop pas te hebben in het begin, maar een ontspannen houding zorgt er voor dat alles wat makkelijker gaat. Houd je armen in 90 graden, je handen ontspannen (dus niet in een vuist samengeknepen) en kijk vooruit in plaats van naar je voeten.

Tip 9: eet voor een training niet iets wat zwaar op je maag valt, want dat zorgt voor steken in je zij. Daarnaast is het ook niet slim om te veel vezels te eten  van tevoren (zoals brood / crackers / pasta), omdat je dan sneller naar het toilet moet onder de training. Niet zo prettig… Lees hier wat meer hardloop tips over wat je het beste kan eten voor en na een training.

Tip 10: schrijf je in voor een hardloopwedstrijd over 2-3 maanden. Dan heb je een doel om voor te trainen. Als je dit ook nog laat weten aan vrienden/familie ben je al helemaal toegewijd aan je doel (je kan er niet meer onderuit) en dus blijf je hardlopen. Na die wedstrijd zit het hardlopen zo in je systeem dat het veel makkelijker is om er mee door te blijven gaan.

P.s. Nog niet helemaal overtuigd waarom je moet beginnen met hardlopen? Lees dan eens deze blog 😉

2 reacties
  1. Wat een leuk artikel! Om het hardlopen langere tijd vol te kunnen houden en steeds wat beter en sneller te worden is het ook belangrijk om je nachtrust eens onder de loep te nemen. Wanneer je goed slaapt heb je namelijk veel meer energie om te presteren omdat je uitgerust uit bed stapt.
    Daarnaast speelt slaap een grote rol bij het herstel van je lichaam na alle actieve inspanning. Wanneer je een oud matras hebt gaat de kwaliteit van de nachtrust snel achteruit.

    Ik zou aanraden om eens een kijkje te nemen op decupre.com wanneer je je nachtrust wil verbeteren. Hier kun je een adviespaneel invullen en ontvang je gratis een persoonlijk en vrijblijvend slaapadvies. Slapen op een Decupré matras draagt bij aan een goed herstel van lichaam en geest gedurende de nacht en daarnaast heeft het een preventieve functie tegen o.a. rug- en nekklachten. Daarnaast kun je je nieuwe matras eerst 30 dagen uitproberen voordat je besluit te kopen!

Plaats een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar getoond

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>