Good night!

Slapen en hardlopen

Wist jij al dat slapen en hardlopen elkaars beste vrienden zijn? Genoeg slaap is net zo belangrijk als je trainingen en voeding! Dus als je alleen maar op je eten aan het letten bent, goed traint en toch het gevoel hebt alsof je niet vooruitkomt: breng wat meer tijd door in bed. Zo erg is dat vast niet, lekker onder de warme dekens kruipen met die kou buiten 😉

De combi slapen en hardlopen is zo perfect, omdat:

  • Het je lichaam de tijd geeft om te herstellen, zoals gescheurde spiervezels van al dat trainen.
  • Een uitgerust lichaam dieper kan gaan tijdens een wedstrijd/training. Hoe meer uitgerust je bent, hoe beter je concentratie en dus hoe makkelijker om iets extra’s uit je je training te halen.
  • Het alleen al makkelijker is om de deur uit te gaan met een uitgerust lichaam.
  • Het je glycogeen voorraad opbouwt. Glycogeen is de brandstof voor hardlopers. Als je slecht slaapt heb je dus in feite minder brandstof om op te lopen. Net als met een auto zal je dan minder ver kunnen komen.
  • Het zorgt voor de opbouw van je spieren.
Slapen en hardlopen

Kortom, slaap zorgt dus voor herstel van je lichaam en opbouw van je spieren. Maar slapen en hardlopen zijn echt elkaars beste vrienden doordat hardlopen ook weer wat terug doet voor je slaap. Zo blijkt het dat een hele rustige duurloop van een half uur (of korter) aan het begin van de avond het jou makkelijker maakt om in slaap te vallen. Daarnaast is hardlopen goed voor je dag-nacht ritme. Als je overdag buiten het daglicht ervaart, is dat beter voor je dag-nacht ritme (vs. alleen binnen zitten) en val je zo ’s avonds makkelijker in slaap.

Slapen en hardlopen gaan dus echt hand in hand. Denk je nu: allemaal leuk en aardig, maar ik kan gewoon niet in slaap vallen ’s avonds? Probeer dan eens de volgende tips and tricks om makkelijker in slaap te vallen:

  • Drink ’s avonds alleen groene thee, water of als het echt koffie moet zijn dan decafé koffie.
  • Probeer een vast ritme te hebben van slapen en opstaan. Duurt even voordat je eraan gewend bent, maar op de lange termijn helpt het je echt met in slaap vallen.
  • Weg met al die schermen! 20 tot 30 minuten voor het slapen is het beter om iets te lezen dan je laptop/telefoon erbij te pakken. De backlight van deze schermen remt namelijk de aanmaak van melatonine, het hormoon wat je nodig hebt om in slaap te vallen.

Slaap lekker! 🙂

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar getoond

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>