De grote plus van heuveltraining

Heuveltraining

Hardlopen en heuveltraining, je hebt er vast weleens van gehoord. Het schijnt heel goed te zijn om af en toe een heuvel op te rammen, maar wat haal je er nou precies uit? Dat heb ik eens voor jou op een rijtje gezet.

Door de volgende voordelen moet je als hardloper een heuveltraining echt proberen:

  • Door een heuveltraining ren je met een hogere hartslag en je traint zwaarder. Het verbetert daarmee jouw uithoudingsvermogen.
  • Je krijgt meer kracht in je benen (vooral voorzijde dijbeen), waardoor je op een vlakke ondergrond beter je voeten en benen optilt, ook als je het tijdens een hardloopwedstrijd zwaar krijgt. Kortom, meer kracht dus een betere loopstijl.
  • Shake that ass! Heuveltraining is hartstikke goed voor je billen. Het bewijs zal je de eerste keer goed voelen na afloop/een dag later.
  • Heuveltraining maakt je sneller. Je gebruikt namelijk precies dezelfde spieren om een heuvel op te komen als om te sprinten.
  • Je werkt ook aan de kracht in je bovenlichaam, omdat je jouw armen goed mee moet zwaaien om vooruit te komen.

Oké Nederland is niet overal heuvelachtig, maar probeer af en toe echt die heuvels op te zoeken! Daar wordt je veel sterker van als hardloper 🙂 Sta je onderaan de heuvel, klaar om te beginnen? Denk dan aan twee belangrijke tips. Ten eerste moet je beginnen met een goede warming-up, zodat je spieren warm zijn voordat je begint met die zware training. Daarnaast moet je als je bezig met je heuveltraining letten op je techniek: snelle, korte pasjes op je voorvoeten en je armen goed inzetten (voor je gevoel overdreven mee bewegen met je benen).

Succes!

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar getoond

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>