Hoe houd je hardlopen vol?

Dat moment van “ik ga nu echt hardlopen” maar dan niet van de bank afkomen, hoef ik denk ik niemand uit te leggen. Ook ik heb daar echt nog wel eens last van, zelfs al ben ik gek op hardlopen! Kijk, het is verstandig om een extra rustdag te pakken als je extreem moe bent of last hebt van pijnlijke spieren, anders ligt een blessure op je te wachten. Maar ben je gewoon lui?  Dan heb ik een aantal simpele tips om te zorgen dat je toch gaat hardlopen. Sommige tips zullen jou vast bekend zijn, andere tips vind jij misschien niks, maar hopelijk staan er ook nieuwe tips voor jou tussen om het hardlopen vol te houden op de dagen dat je eigenlijk geen zin hebt.

Tip 1: Muziek kan enorm helpen bij een hardlooptraining, en dan natuurlijk wel opzwepende/up-tempo muziek zodat je looptempo niet te langzaam wordt. Zelf gebruik ik een iPod Shuffle vanwege het handige kleine formaat en de clip die makkelijk om de bovenkant van je hardloopbroek gaat. Op mijn wishlist staat nu een hardloophorloge met bluetooth en muziek, zoals de TomTom Runner2 Cardio.

Tip 2: Loop je altijd al met muziek? Probeer dan eens een keer ’s ochtends te lopen, door het bos/op een plek met weinig verkeer en andere mensen. De geluiden van de natuur om je heen, met alleen je eigen ademhaling, verder alleen maar rust. Nog beter: met een zonsopkomst of zonsondergang. Even wat anders dan normaal.

Tip 3: Het is bewezen dat hardlopers die van een voornemen om te hardlopen ook echt een doel maken, het hardlopen beter volhouden. Je maakt van een voornemen een doel door jezelf in te schrijven voor een wedstrijd en dit ook te communiceren naar vrienden/familie. De wedstrijd zorgt voor een concreet doel, en als je het verteld aan vrienden/familie kan je niet ineens op gaan geven. Nog beter: samen met iemand anders trainen voor een hardloopwedstrijd! Dan sleep je elkaar door de trainingen heen én ben je ook elkaars steun tijdens de hardloopwedstrijd.

Tip 4: Als je eenmaal die hardloopwedstrijd hebt voltooid, heb je hopelijk de smaak te pakken en blijf je lekker lopen. Toch is het goed om doelen te houden bij het hardlopen, zodat je trainingen ook ergens op gericht zijn behalve “lekker het hoofd leeg maken”. Dat kan een wedstrijd zijn met dezelfde afstand en snellere tijd, of een wedstrijd met een langere afstand.

Hardlopen volhouden

Tip 5: Loop eens een ander rondje, verdwaal, ontdek. Voor je het weet ben je zo een aantal km’s verder dan je gebruikelijke routine. Als het uit de hand loopt kan je altijd smokkelen en even een klein stukje wandelen.

Tip 6: Vergelijk het met het alternatief: bank hangen en waarschijnlijk iets ongezonds eten. Hardlopen daarentegen heeft veel voordelen: sterkere botten, minder risico op bloedproppen, impuls voor je longen, ouderdomsklachten beginnen 20 jaar laten dan gemiddeld, en ook mentale rust. Makkelijke keuze wat te doen toch?

Tip 7: Als je echt geen zin hebt in het hardlopen, kan je alsnog gaan trainen en afwisseling opzoeken. Denk aan zwemmen en fietsen  (spieren soepel houden) of een krachttraining (spiermassa opbouwen).

Tip 8: Heb geduld. Als jij graag wilt afvallen door het hardlopen, of een betere tijd wilt neerzetten bij een bepaalde hardloopwedstrijd dan zal dat niet uit de lucht komen vallen. Gevarieerd, doelbewust trainen, letten op je voeding en voldoende rust zullen zorgen voor resultaat, maar dat heeft nou eenmaal wat tijd nodig. Geef dus niet te snel op!

Tip 9: In het begin ga je waarschijnlijk met grote stappen vooruit, maar er komt een moment waarop sommige trainingen voelen alsof ze geen toegevoegde waarde hebben gehad. Dat is zeker niet waar. Hardlopen is meer een levensstijl dan een kort achtbaanritje.

Tip 10: Zorg dat je elke training eindigt met een goed gevoel. Dus: focus op wat er goed ging en/of eindig je training met wat je zelf echt leuk vindt. Ik eindig vaak met een kort eindsprintje!

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar getoond

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>