Loopscholing – voor je looptechniek

In een eerder artikel schreef ik over de basis opbouw van een hardlooptraining, maar de week is eigenlijk niet compleet zonder 1 extra onderdeel: loopscholing. Dit is een stukje looptechniek voor hardlopers tussen de warming-up en het hoofdprogramma in. Na de warming-up zodat je spieren goed warm zijn, maar voor het hoofdprogramma van je training zodat je nog niet moe bent (anders is het moeilijk om de looptechniek goed uit te voeren).

Loopscholing bestaat uit een reeks aan looptechniek oefeningen. Het doel hiervan is dat de spieren die nodig zijn bij het hardlopen sterker en soepeler worden. Een mooie combi van beter worden in hardlopen én de kans op blessures verkleinen!

Hieronder zijn een aantal van mijn favoriete looptechniek oefeningen te vinden (via o.a. Runnersworld NL). Elke oefening doe je over een afstand van ongeveer 50 meter, en elke oefening herhaal je 2 tot 3 keer. Standaard afsluiter is een ‘steigerung’; een versnellingsloopje over 100-200 meter, waarbij je begint met een dribbelpas en steeds meer versnelt tot de eindstreep. Bij een loopscholing is het belangrijk om altijd ontspannen te lopen (schouders laag houden!), omdat je er niet moe van moet worden.

  1. Skipping – het ‘afwikkelen’ van de voet
  2. Hakken-billen en kniehef – stilstaand zoals op onderstaande video en/of jezelf naar voren verplaatsen. Als je jezelf naar voren verplaats is dit aan te raden om eenbenig te doen, en af te wisselen met een kniehef (bijv. 6x hakken-bil, 6x kniehef, etc. tot de 50 meter is bereikt).
  3. Skipping
  4. Skipping met 1 been – ook dit kan je voorwaarts doen in plaats van stilstaand zoals in onderstaande video voor dat extra moeilijkheidsgraadje.
  5. Kruispassen – zoals op onderstaande video en vervolgens met een hogere knie inzet van de knie die voorlangs gaat (om alles extra los te maken). Zorg ervoor dat beide knieën een keer voorlangs gaan.
  6. Huppelsprongen – huppelen, maar dan zo hoog mogelijk en recht omhoog meteen in plaats van een meer verticale verplaatsing.

Trippling

Skipping

Kruispassen

Hakken-billen

Skipping 1 been

Huppelsprongen

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar getoond

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>