Ontbijten voor het hardlopen?

Ontbijten voor het hardlopen

Een hardlooptraining in de ochtend is mijn favoriet, omdat ik dan nog vol zit met energie om te gaan trainen. En daarna voelt het alsof ik alles aankan wat de dag gaat brengen! Uit onderzoek is ook echt gebleken dat sporten in de ochtend gezond is. Er komt endorfine vrij (waar je vrolijker van wordt) en het geeft je motivatie om de hele dag gezond bezig te blijven.

Die wekker wat eerder zetten dan nodig is, is dus echt aan te raden. En dan hoeft niet eens zo extreem vroeg als je dit in het weekend doet. Als ‘de ochtend’ een wat breder begrip is dan doordeweeks 😉

Maar er blijft een grote vraag over: moet je ontbijten voor het hardlopen? Er is veel onderzoek naar gedaan. Ik ben op ontdekkingstocht gegaan naar het complete antwoord op deze grote vraag.

Om te weten of je wel of niet moet ontbijten voor het hardlopen, is het handig om te weten wat er gebeurd als je met een lege maag gaat hardlopen. Met het hardlopen heb je energie nodig. Normaal haalt je lichaam dat uit koolhydraten, maar loop je op een lege maag dan wordt je vetvoorraad aangebroken. Dit komt doordat je hormonen en stofwisseling precies in de goede staat zijn om vetten los te maken en te gebruiken als je 8-10 uur niks hebt gegeten. 

Ontbijten voor het hardlopen

Naast het (efficiënt) verbranden van vet, is het ook een goede mentale training. Je benen zullen zwaarder aanvoelen dan normaal, eigenlijk net als met een hardloopwedstrijd! En als kers op de taart is er ook nog eens uit een onderzoek gebleken dat hardlopen op een lege maag ervoor zorgt dat je lichaam de rest van de dag beter omgaat met voeding/calorieën. Het wordt dan gebruikt voor herstel en energie, waardoor je minder snel zult aankomen.

Dat zijn de voordelen van het niet ontbijten voor het hardlopen, maar er klinken ook wat tegengeluiden. Als je gaat hardlopen op een lege maag wordt naast je vetvoorraad ook je voorraad aan eiwitten gebruikt voor energie. En laat je die nou net nodig hebben om je spieren sterk te houden. Bovendien is er nooit bewezen dat je van niet ontbijten beter gaat lopen. Je trainingen zullen snel zwaarder worden dan misschien nodig of verstandig is. 

Ontbijten voor het hardlopen

Kortom: hardlopen op een lege maag is goed als mentale training en om efficiënt vet te verbranden, maar doe dit alleen als je een rustige duurloop hebt van 20-30 minuten. Bij een zware hardlooptraining of een krachttraining kan je beter wel ontbijten. Al is het maar wat kleins zoals een handvol blauwe bessen. Besluit je niet te ontbijten voor het hardlopen? Zorg dan dat je eenmaal thuis binnen een half uur een extra groot ontbijt eet met alles waar je lichaam dan om schreeuwt: koolhydraten en eiwitten. Mijn favoriet: een grote schaal magere kwark, met blauwe bessen en zelfgemaakte granola!

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar getoond

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>