Pijnstillers: to take or not to take?

Hardlopen en pijnstillers

Tijdens een hardloopwedstrijd willen veel mensen het beste uit zichzelf naar boven halen. Je hebt niet voor niks zo hard getraind! Maar dan moet je diep gaan, wat vaak zorgt voor verschillende pijntjes tijdens de race. Niet waar je dan op zit te wachten… Misschien heb je er nog nooit aan gedacht, maar er zijn aardig wat hardlopers die voor de hardloopwedstrijd een pijnstiller nemen. Mag en kan dat wel: hardlopen en pijnstillers?

Het antwoord is heel kort door de bocht: liever niet. Hardlopen en pijnstillers kan je in het algemeen beter niet doen, omdat het je lichaam overhoop gooit. Je verhoogt de kans op maag- en darmklachten en je verlegt jouw pijngrens wat misschien verder is dan verstandig. Met andere woorden: je voelt hoe dan ook pijn en loopt alleen maar meer risico op ergere klachten tijdens/na de hardloopwedstrijd.

Elke pijnstiller zorgt ervoor dat er een ontstekingsremmend proces komt. Daarmee duurt het langer voordat je pijn voelt. Klinkt fijn, maar je lichaam zal je er niet dankbaar voor zijn. Met elke training en wedstrijd ontstaan er kleine scheuren in je spieren. Je witte bloedlichaampjes willen dit normaal zo snel mogelijk herstellen, maar de pijnstillers houden dit tegen met hun ontstekingsremmers. Ze vertragen dus eigenlijk jouw herstel!

Hardlopen en pijnstillers

Hardlopen en pijnstillers kan je wel combineren met de volgende twee uitzonderingen:

  1. Je hebt een hardloopblessure opgelopen en wilt overdag de pijn verminderen. Dat is dus eigenlijk niet tijdens het hardlopen zelf.
  2. Je hebt een korte hardloopwedstrijd en wilt hiervoor alles geven. Neem dan een paracetamol met coffeïne. Dit werkt als pijnstiller zonder effect op je maag of nieren, en door het stofje coffeïne word je niet slaperig. Gebruikt dit wel alleen tot een maximale afstand van 5km, want met langere afstanden kan het weer een schadelijk effect hebben op je lever.

Het is dus beter om hardlopen en pijnstillers niet te combineren. Alleen als het echt niet anders kan, en dan alleen paracetamol. Van ibuprofen is meerdere keren bewezen dat het effect alleen maar negatief is.

De beste oplossing als ontstekingsremmer én wat je meteen energie geeft: koffie! Lees eens dit artikel over koffie en hardlopen.

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet openbaar getoond

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>